Current Problems of Psychiatry

Current Problems of Psychiatry

Oczekiwania pacjentów z zaburzeniami psychicznymi wobec personelu medycznego i rodziny

The expectations of patients with psychical disorders towards their family and medical staff

Curr Probl Psychiatry 2013; 14(2): 67-71

Marta Kłak

Specjalistyczny Psychiatryczny ZOZ w Jarosławiu, doktorantka Uniwersytetu Medycznego w Lublinie

Abstract

The aim of the paper was to present the most important expectations of patients with psychical disorders towards their family and medical staff.
Patients with mental disorders staying at mental institutions expect their medical staff to be professional, competent, understanding, willing to talk, taking interest in their life problems as well as those resulting from prolonged hospital stay. They need devotion and psychological support. Additionally patients seek information about the state of their health, used medicines and other aspects of their hospital life: how to deal with their condition, how to cope with difficulties and how to manage with stressful situations.

The attitude of hospital personnel towards the mental patients should be characterized by infinite patience, kindness, politeness, warmth and care. The sick also wait for a nice and quiet temper, smile, as much as respect and appropriate treatment. Such qualities in contact with patients give them a sense of security and inspire their confidence, which allows patients to open up. In a safe atmosphere, it is easier for them to talk about private feelings and intimate problems caused by the illness. From the family members, to whom their relatives’ illness often comes as a shock and makes them feel ashamed, patients expect absolute understanding, support, acceptance and love.

 


Streszczenie

Celem pracy jest przedstawienie oczekiwań pacjentów z zaburzeniami psychicznymi wobec personelu medycznego i rodziny.
Pacjenci z zaburzeniami psychicznymi przebywający w szpitalu psychiatrycznym oczekują od personelu medycznego profesjonalizmu, kompetencji, zrozumienia, poświęcenia czasu na rozmowę, zainteresowania się ich problemami wynikającymi z pobytu w szpitalu jak i życiowymi, wsparcia psychicznego. Oczekują informacji o stanie zdrowia, chorobie, jak z nią żyć, jak radzić sobie w sytuacjach stresowych, informacji o stosowanych lekach. Postawę personelu medycznego w kontakcie z chorym psychicznie powinna cechować: cierpliwość, życzliwość, uprzejmość, serdeczność, opiekuńczość. Chorzy oczekują od personelu również miłego usposobienia, uśmiechu oraz szacunku i godnego traktowania. Cechy te w kontakcie z chorym dają mu poczucie bezpieczeństwa, wzbudzają zaufanie, co daje możliwość uzewnętrznienia swoich uczuć i zwierzenia się z problemów związanych z chorobą. Od swojej rodziny, dla której choroba psychiczna jej członka jest szokiem a niekiedy wstydem oczekują przede wszystkim zrozumienia, wsparcia, akceptacji oraz miłości.

Pliki do pobrania

Keywords

expectations, patients, mental disorders, qualified medical staff, family

Słowa kluczowe

oczekiwania, pacjenci, zaburzenia psychiczne, personel medyczny, rodzina

Calendar

Grudzień 2018

Pon Wto Śro Czw Pią Sob Nie
          01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Nasz serwis internetowy korzysta z plików cookie.
Służą one do zapamiętywania indywidualnych preferencji i ustawień użytkowników oraz w celach statystycznych. Każdy użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących plików cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając z serwisów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki.
Dowiedz się więcej o cookies...
Więcej informacji o Polityce Prywatności